Technologie

Digitale trends 2022: hoe de metaverse, NFT’s, fandom en web 3.0 je branche gaan veranderen.

Door de bijzondere situatie van de pandemie brengen we veel meer tijd online door. En dat zorgde voor een aantal interessante nieuwe trends. The Metaverse: het nieuwe driedimensionale internet, NFT, Web 3.0, synthetische media en de kracht van fandom en communities. In dit artikel lees je meer over dé digitale trends van 2022.
Clock 3 min

In tijden van crisis wordt de basis gelegd voor nieuwe technologie. Sociale en zakelijke contacten worden vooral online gelegd en zorgen voor een overvloed aan nieuwe communicatie-apps. We zoeken elkaar tegenwoordig steeds vaker online op. Als bedrijf kan je niet achterblijven in deze digitale ontwikkelingen. Deze drie trends maken in 2022 een vliegende start:

1. The Metaverse: het nieuwe internet?

Metaverses zijn de volgende fase in de ontwikkeling van het internet. Web 1.0 was eenvoudig en eentonig, en had alleen een commerciële functie door het tonen van contactgegevens, deelname aan fora en andere basisvormen van interactie. Daarna blies Web 2.0 het internet nieuw leven in. Alle populaire websites en sociale netwerken die we nu kennen, kan je alleen gebruiken via een browser of app. Blockchain-technologieën vinden steeds meer hun weg naar de online omgeving en creëren Web 3.0. Sociale netwerken in Web 3.0 zullen geen eindeloze feeds van memes en posts zijn, maar eerder uitgestrekte metaverses. Een vrij nieuwe term die uit de wereld van cryptovaluta komt.

Het web verplaatst zich van pagina’s naar plekken.

Zie het als een online wereld die parallel naast onze fysieke wereld bestaat. Een soort Second Life met verschillende toepassingen, bedrijven, maar ook internetcommunities die samen een virtuele wereld bouwen. Een wereld waartoe we onbeperkt toegang hebben via internet en hardware. Niet alleen met een VR-bril, maar ook met je laptop of telefoon beweeg je je door deze wereld. De metaverse is een verzameling van verschillende digitale werelden die met elkaar verbonden zijn. Je kan virtueel land kopen. Of een bedrijf starten. Uiteindelijk is het mogelijk om in de metaverse te winkelen, te ondernemen, te ontmoeten, te werken en zelfs concerten bij te wonen.

Technologie-expert Jarno Duursma zegt hierover: ‘In de metaverse zijn mensen en bedrijven in staat heel veel producten en diensten te creëren, te produceren en te leveren; en daarvoor worden ze ook beloond. Alle bedrijven en mensen die meedoen zijn als consument of als producent onderdeel van een online economie die niet kwetsbaar is, gebaseerd op cryptovaluta, traditionele valuta, NFT en andere tokens die waarde vertegenwoordigen.’

2. NFT: eigenaarschap in het digitale domein.

Een non-fungible token (NFT) is een niet-inwisselbaar, onvervangbaar eigendomscertificaat. Het is een manier om alles wat zich op het internet bevindt, uniek te maken. Met behulp van blockchaintechnologie ken je een eigendomscertificaat toe aan alles wat digitaal is. Denk aan afbeeldingen, filmpjes, memes en muziek. Hierdoor bewijs je dat het digitale object je eigendom is. Zo verkocht bijvoorbeeld de oprichter van Twitter zijn allereerste tweet.

We zijn altijd al bereid geweest veel geld te betalen voor fysieke dingen met emotionele en esthetische waarde, zoals auto’s, schilderijen en horloges. Maar iets wat digitaal is, had tot nu toe niet dezelfde waarde, omdat het nooit uniek is. Digitale dingen kunnen makkelijk gekopieerd en opnieuw gemaakt worden. NFT’s zorgen ervoor dat digitale objecten een eigenaar krijgen. Alles wat je kan digitaliseren wordt daarmee een soort onvervangbaar digitaal kunstwerk.

Als we in de toekomst in de metaverse werken, sociale contacten onderhouden en zelfs online voorwerpen kopen, hebben we een veilige manier nodig om aan te tonen dat we eigenaar van iets zijn. We moeten ons ook veilig voelen om voorwerpen en geld in de metaverse over te dragen. Er zal een nieuwe markt ontstaan waarin het hele stelsel van creatievelingen, bedrijven, artiesten, fans en online subculturen voordeel hebbenvan digitale NFT-producten en bijbehorende winsten. Ze zetten de waarde van hun producten en diensten om naar NFT’s en creëren zo financiële waarde. Zelf een NFT maken? Hoe je dat doet lees je in dit artikel. 

3. Decentralized Finance.

Hoe zou een wereld zonder banken eruitzien? Decentralized Finance, ook wel DeFi genoemd, is een systeem waarbij financiële producten op een openbaar gedecentraliseerd blockchain-netwerk komen te staan. Dat maakt ze voor iedereen open te gebruiken, in plaats van via tussenpersonen zoals banken of makelaars. In tegenstelling tot een bank- of effectenrekening, zijn een door de overheid uitgegeven ID, sofinummer of bewijs van adres niet nodig om DeFi te gebruiken.  

NFT’s spelen een belangrijke rol in het faciliteren van DeFi die nodig is om metaverse-projecten te maken. Het is een opkomend ecosysteem van financiële toepassingen en regels die gebouwd zijn op blockchain-technologie met programmeerbare mogelijkheden, zoals Ethereum en Solana. De transacties worden automatisch gedaan via slimme contracten op de blockchain. En in die deal is ook de overeenkomst opgenomen. DeFi belooft investeerders open toegang tot financiële toepassingen die draaien op gedecentraliseerde computernetwerken.

Ondernemen in een driedimensionale wereld.

Zie je het al voor je? Ondernemen in een driedimensionale wereld? Het klinkt misschien nog gek, of ver weg, maar je eigen winkel, museum of kunstgalerie in de metaverse is misschien wel dichterbij dan je denkt. De opkomst van de metaverse biedt kansen. Maak NFT’s, bouw je eigen community en verbind met elkaar. De toekomst is nu.  

Beeld: Odido