Met de groeiende populariteit van de e-bike in Nederland, neemt ook het aantal overvolle fietspaden en gevaarlijke verkeerssituaties in Nederland toe, zo stelt het CBS. In deze nieuwe pilot slaan Odido en Stichting Townmaking de handen ineen om e-bikes en het gebruik ervan met intelligente hulpmiddelen veiliger te maken. Om uiteindelijk ervoor te zorgen dat fietsers en alle weggebruikers veilig zijn en blijven. De pilot test de toepassing en werking van een Connected e-bike Computer. Een systeem dat mogelijk gevaarlijke verkeerssituaties realtime herkent, zonder persoonlijke gegevens te gebruiken of op te slaan. Zo past de computer bijvoorbeeld, bij het binnenrijden van woonwijken of bekende gevaarlijke kruispunten, de maximumsnelheid van de e-bike automatisch aan naar een veiligere snelheid. De pilot ontwikkelt ook een mogelijkheid voor wegbeheerders om zelf snelheidsbeperkende zones in te stellen.
Klant case: Townmaking Institute
Hoe het Townmaking Institute en Odido IoT inzetten om e-bikes veiliger te maken.
Lees direct
Technologie en connectiviteit inzetten voor de maatschappij.
Klant case: Townmaking Institute
Hoe het Townmaking Institute en Odido IoT inzetten om e-bikes veiliger te maken.
Léon Toet, Chief Commercial Officer Business, bij Odido: “Technologie speelt een belangrijke rol in de maatschappij van vandaag en morgen. Als toonaangevende telecomprovider met een sterke maatschappelijke missie ben ik er trots op dat we onze technologie en connectiviteit kunnen inzetten voor een maatschappelijk belangrijk onderwerp als het welzijn van mensen en verkeersveiligheid. Odido zal hoogwaardige technologie en netwerktoepassingen leveren die fietsers in staat stellen om op verantwoorde wijze van hun e-bike te genieten en hen helpen om veilig thuis te komen bij hun vrienden en familie.”
Reactiesnelheid is cruciaal.
Een belangrijk onderdeel in de succesvolle toepassing van de nieuwe e-biketechnologie is de snelheid waarmee het systeem reageert en de fiets terugzet naar een veiliger snelheid. Deze zogenaamde latency (vertragingsfactor) maakt het verschil of een fietser in een onveilige situatie wel of niet op tijd remt. Dankzij het moderne 4G- en 5G-netwerk van Odido wordt in de testomgeving een connectiviteitssituatie met zeer lage latency bereikt. En aanpassing in de snelheid van een e-bike gebeurt in 10 milliseconden.
Innovatie voor de maatschappij.
De samenwerking is opgezet binnen de Stichting Townmaking Common Labworks. Waarin ondernemers, professionals en overheden samenwerken om op lokaal niveau (mobiliteits)oplossingen voor gemeenschappelijk belang te bouwen en door te voeren. Daarnaast is de samenwerking onderdeel van het Innovatie voor de Maatschappij programma, 1 van de 4 programma’s in het Voor elkaar-plan van Odido. In dit programma zetten we ons in om met connectiviteits- en technologische oplossingen bij te dragen aan de verduurzaming van steden. En aan een prettige en veilige leefomgeving voor iedereen.
Veerkrachtige maatschappelijke assets van groot belang.
Thieu Besselink van Townmaking: ‘Nu, meer dan ooit, wordt het belang van veerkrachtige maatschappelijke assets in de openbare ruimte van groot belang. Veerkrachtig omdat het tegen onverwachte veranderingen kan. En maatschappelijke assets omdat ze worden bereikt door voordelen die voor iedereen gelden. Voor door burgers, bedrijven, bestuurbaarheid, duurzaam kapitaal en kennisinstellingen. Als kennisinstelling zijn we trots op onze Townmaking Common Labworks. Waar we doelgerichte merken als Odido en leidinggevende steden als Amsterdam samenbrengen om een bijdrage aan de maatschappij te doen.’
De proeftuin Velodrome.
Al meer dan 100 jaar is fietsen in Amsterdam en Nederland de basis van duurzame en goede manier van voortbewegen. ‘We beschouwen het Velodrome als onze wielertempel’, zegt Rob Alberts, die de sportfaciliteiten in de stad beheert. ‘Het is de plek waar onze lokale wielerkampioenen hun trainingsritten beginnen. Ik ben enthousiast over de samenwerking die we hebben met het Townmaking Institute en Odido om manieren te verkennen om veerkrachtige oplossingen voor onze fietscultuur in het Velodrome te verbeteren en te laten groeien’, voegde hij eraan toe.
Verkeersveiligheid absolute prioriteit.
Egbert de Vries, wethouder van Amsterdam, zegt: ‘Verkeersveiligheid is voor mij absolute prioriteit. Mensen moeten zich veilig door de stad kunnen bewegen. Ik denk dat innovaties zoals intelligente snelheidsaanpassingen daarbij een belangrijke rol kunnen spelen in de toekomst. Om meer te leren over de mogelijkheden en te kijken hoe we dit soort technologieën kunnen gebruiken om het verkeer veiliger te maken, is het belangrijk dat er eerst proeven zoals deze worden gedaan. We zijn er daarom als gemeente erg bij betrokken en zeer benieuwd naar de uiteindelijke resultaten.’
De proef loopt van juni 2021 tot juni 2022, waarna de betrokken partners blijven samenwerken aan een soepele implementatie van de resultaten van de pilot.
Klant case: Townmaking Institute
Hoe het Townmaking Institute en Odido IoT inzetten om e-bikes veiliger te maken.