Groei

Ondernemen na corona: wat kan je van de pandemie leren?

Corona ontwricht ondernemend Nederland. Het ene bedrijf groeit, terwijl het andere op slot zit en straks wellicht staatsafhankelijk is. Mocht je denken dat we met het vaccin weer terug kunnen naar hoe het op 1 januari 2019 was, dan heb je het mis. Spreker, futurist en serie-ondernemer Igor Beuker neemt je mee in de post-corona economie. Wat zijn de belangrijkste lessen en welke mindset heb je daarbij nodig?

Clock 4 min
Artikel delen

Corona heeft onze levens 360 graden gedraaid. De luchtvaart, financiële sector en reisbranche verloren het afgelopen jaar tussen de 9% en 14% markwaardering, blijkt uit onderzoek van McKinsey & Company onder de top 5000 wereldbedrijven. Hightech (+41%), media (+30%) en retail (+25%) groeien dan weer als kool. KLM ligt aan het infuus, terwijl Bol.com in een kwartaal zomaar 45% omzetgroei boekt.

Grote reset.

Ook bij Igor moest het roer om. Bijna alle live boekingen werden gecanceld. Hij ontwikkelde virtuele programma’s en shows voor merken en bedrijven om hun thuiswerkende personeel toch geïnspireerd, gemotiveerd en opgeleid te houden. Hij liet een virtuele avatar van zichzelf maken die nu de wereld overgaat in een TEDx talk. In zijn keynotes wijst hij op het belang van digitalisering en het zou schijnheilig zijn als hij het zelf niet zou omarmen.

Volgens Igor keren de live events straks weer terug. Live communicatie zal nooit verdwijnen. Dat geldt ook voor festivals, musea, kunst en cultuur. Maar als je denkt dat de klok na de pandemie terug wordt gezet naar 1 januari 2019 toen er nog niets aan de hand was, heb je het mis. Je kan alle bedrijven zien als startups die vanaf 0 moeten beginnen. Trends worden versneld en het speelveld is veranderd. Hopelijk is corona de grote reset die onze economie nodig had. En met de hybride werken trend zien we de eerste veranderingen al verschijnen.

Digitale transformatie in een stroomversnelling.

De digitale transformatie is de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt. Zeker in de detailhandel. Een miljard mensen werken vanuit huis en een groot deel blijft dat ook na de pandemie doen. Volgens onderzoeksbureau Gartner verwachten managers en medewerkers dat ongeveer 50% van alle werkenden na de pandemie deels thuis gaat werken. Voor corona was dit 30%.

Digitale transformatie heeft retail tijdens corona de boost gegeven die het nodig had. De branche is eindelijk wakker geworden, na twee decennia in de ontkenningsfase waarin winkeliers Coolblue en Bol.com de schuld gaven van teruglopende omzetten. Europese consumenten geven in 2021 naar verwachting rond de 717 miljard euro uit bij webwinkels en handelsplatformen, zegt Thuiswinkel.org. Dit is 12,7% meer dan in 2019. Winkeliers zetten digitaal in voor een betere klantbeleving en combineren hun fysieke winkel met een webshop. Wil de klant liever niet in de winkel kleding passen? Dan wordt hij of zij tijdens een digitaal winkeluurtje via een videogesprek langs de collectie geleid.

Aanbod en service op maat.

Digitaal komt vaak eerst, maar de consument beweegt zich nog steeds in de echte, fysieke wereld. Omnichannel is dan ook niet weg te denken. Je bedrijf moet in de fysieke wereld net zo sterk aanwezig zijn als in de digitale. Het blijft daarin belangrijk om het je consument zo makkelijk mogelijk te maken. Want laadt je website te traag of heeft je restaurant 5 slechte reviews op TripAdvisor? Dan klikt de klant weg.

Je kan je klant naar je toe trekken, door hem beter te kennen dan hij zichzelf kent. En door aanbod en service op maat te bieden. Voor goede klantgerichtheid hoef je geen Amazon of een Coolblue te zijn. Het mkb kan dat zelfs beter. De kruidenier op de hoek kent Igor al tien jaar. ‘Zo Igor, lekker kleurtje opgedaan. Zeker weer op Ibiza geweest? En hoe is het met je zoon?’ Veel ondernemers hebben een persoonlijke relatie met de klant, waarvan Coolblue alleen maar kan dromen.

Om dichtbij je klant te staan, heb je geen grote budgetten voor advertenties en technologie nodig zoals bij de corporate bedrijven. Gebruik slimme programma’s, zoals een goed CRM-systeem waarin je vastlegt wie je klanten zijn. Dit zorgt ervoor dat je klantenservice in 1 oogopslag ziet wie er belt en wat hij of zij al besteld heeft. Wie niet sterk is, moet slim zijn.

Een andere les die de pandemie heeft geleerd, is dat we moeten leren omgaan met onzekerheid. Want hoe de wereld er na de pandemie precies uit komt te zien weet niemand. Is straks het fileprobleem deels opgelost of springen we massaal weer in de auto? Gaan we veel meer op afstand werken en minder reizen? Dat vragen vliegmaatschappijen, hotels en evenementenbedrijven zich in hun post-corona-strategie natuurlijk af. Maar hoe maak je een strategie als de inzichten van de pandemie nog niet bekend zijn? Tip is om scenario’s te maken en trends te bekijken. Agile was ooit een toverwoord, maar kan bepalend zijn voor succes of falen. Zorg ervoor dat je bedrijf flexibel en wendbaar is en dat je snel inspeelt op veranderingen. Zoals de horeca tijdens corona liet zien: ze verhuurden hotelkamers aan thuiswerkers en restaurants stapten over naar virtuele kookworkshops en afhaalmenu’s.

4e Industriële Revolutie.

Ondertussen is er ook een veel grotere beweging gaande: de 4e Industriële Revolutie. Industry 4.0 is een serie trends, zoals het IoT, 5G, AI, Augmented en Virtual reality en bio- en nanotechnologie. Deze revolutie wordt niet gedreven door technologie op zichzelf, maar door de (veranderende) behoeften van de consument.

Industry 4.0 zal de komende 30 jaar voortrazen en elke industrie op z’n kop zetten. Technologie groeit namelijk exponentieel en de maatschappij zal steeds sneller veranderen. Maar, mensen denken lineair en bedrijven zullen de versnellende veranderingen niet kunnen bijbenen. Nieuwkomers kunnen een industrie binnen een paar jaar op zijn kop zetten. Bij Talpa riepen ze 10 jaar lang dat Netflix een hype is en YouTube niet meer dan een platform voor kattenvideo’s. 2 jaar geleden namen ze StukTV over, een YouTube-kanaal.

Duurzaamheid is de nieuwe winstgevendheid.

Wat kan je doen om voorop te lopen in de digitale transformatie, volgens Igor? Kijk sciencefiction films en werk aan je verbeelding. Dit tijdperk vraagt om een nieuwe, open manier van denken en een trendgedreven innovatiecultuur. Wacht niet op wetenschappelijk bewijs, want dan innoveer je te laat.

Maar de belangrijkste les die we de afgelopen jaren hebben geleerd, is dat we moeten stoppen met het kapotmaken van onze planeet. We moeten toe naar People, Planet, Profit. Duurzaamheid is waar de winst zit. Daarvoor is op de beurs een Sustainability Index nodig, een duurzaamheidsindex. Op deze index wordt de beurswaarde van bedrijven ook bepaald door de score op duurzaamheid. Dan kan je bedrijf misschien wel rendement opleveren voor de aandeelhouders, maar wordt het alsnog laag gewaardeerd vanwege een slechte score voor onze planeet.

Sociale ondernemers hebben de toekomst.

De bedrijven van de toekomst? Dat zijn bedrijven als Patagonia: het duurzame kledingbedrijf dat zijn Black Friday-winst niet aan aandeelhouders, maar aan milieuorganisaties geeft. En de ondernemers van de toekomst? Dat zijn mensen als Boyan Slat: sociale ondernemers en innovators zoals de Nederlander die met zijn bedrijf plastic in de oceaan opruimt. Met nog 10 Boyan’s zijn onze oceanen niet voor 2040, maar in 2030 weer schoon.

Dus, hoe wil je dat je toekomst eruitziet? En die van je kinderen? Doe je aan greenwashing of geef je authentiek het goede voorbeeld? Werknemers van de toekomst letten op zingeving, want het gaat vooral om hun toekomst. Met de juiste manier van denken en exponentiële technologieën kunnen we veel van wat we al kapot gemaakt hebben weer herstellen.

Artikel delen
Beeld: De Ondernemer