Groei

Je eigen bedrijf starten in 2021: waar moet je op letten?

Heb je grote plannen en ga je volgend jaar je eigen bedrijf starten? En ben je op zoek naar inspiratie om het goed aan te pakken? We zijn er voor je. Met het stappenplan en ons e-book Je eigen bedrijf starten maakt je onderneming in 2021 een mooie start! Dit zijn de belangrijkste dingen waar je aan moet denken bij het starten van een bedrijf.

Clock 3 min
Artikel delen

Na de feestdagen wil je vooral aan de slag met je nieuwe bedrijf. Snappen we. Het is dan ook goed om alvast na te denken over wat je in 2021 wil bereiken met je onderneming. Als je als zzp’er wil starten, moet je een aantal zaken op een rij zetten. Deze 7 stappen helpen je daarbij:

Stap 1: je voorbereiding.

Een goed begin is het halve werk. En zo’n goed begin betekent een bedrijfsplan. Maar ook nadenken over de plek vanuit waar je gaat werken.

Schrijf je bedrijfsplan

Om te onderzoeken of je plannen haalbaar zijn, schrijf je een bedrijfsplan. Dit plan schrijf je als eerst voor jezelf. Want wat heb je eigenlijk allemaal nodig om je bedrijf te starten? Dat zet je op papier. Als je investeerders nodig hebt, gebruik je je bedrijfsplan ook om hen te overtuigen van je goede idee. In het plan zit ook een berekening van je kosten.

Werken waar je maar wil

De meeste zzp’ers starten vanuit huis. Ben je dat ook van plan? Check dan altijd bij je gemeente wat er kan. Je kan ook een flexibele of vaste werkplek huren bij een bedrijfsverzamelgebouw, co-working space of business center. Kan al vanaf een paar 100 euro per maand. Soms kan je dan ook gebruikmaken van vergaderruimtes, een receptionist, een restaurant en een eigen postadres. Ligt eraan waar je huurt. Alleen een postadres nodig, maar geen werkplek? Daar zijn ook diensten voor.

Stap 2: wet DBA en bepaling loondienst.

De Belastingdienst bepaalt voor de inkomensbelasting of je ondernemer bent. En ook of je zelfstandig bent. Dit zou volgens de wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) worden geregeld. Maar tot 1 oktober 2021 wordt er niet altijd gecontroleerd of iedereen zich aan deze wet houdt. Ondertussen wordt er gewerkt aan nieuwe regelgeving.

De werkrelatie met je opdrachtgever moet wel door de Belastingdienst worden gezien als een ondernemersrelatie. Gebruik een modelovereenkomst van de Belastingdienst om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Zo weet je zeker dat er geen sprake is van loondienst. Naast het werken met modelovereenkomsten is het slim om ook meteen je algemene voorwaarden aan je opdrachtgever te laten zien en te laten ondertekenen.

Stap 3: je prijzen bepalen.

Als je je eigen bedrijf start kan het lastig zijn om je prijs per uur te bepalen. Een prijs die te hoog is schrikt klanten af. Maar met een prijs die te laag is, komt er misschien niet genoeg geld binnen. Hoe bepaal je dan je prijs per uur?

Bereken eerst hoeveel je minimaal nodig hebt per maand om van te kunnen leven en je vaste lasten van betalen. Tel daar een spaarpotje voor vakantie, inkomstenbelasting, de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering en onvoorziene kosten bij op. Bereken daarna je zakelijke kosten, zoals en zakelijke verzekeringen en dingen die je nodig hebt om je werk te doen. Nu heb je je noodzakelijke inkomsten en belastingen plus zakelijke kosten. Deel dit bedrag door het aantal uren dat je voor een klant werkt. Dat is je minimale prijs per uur. Deze prijs is nodig om geen verlies te maken.

Je ervaring en vakmanschap spelen natuurlijk ook een belangrijke rol bij het bepalen van je prijzen. En dan kan je je prijzen nog vergelijken met die van je concurrenten.

Stap 4: je risico’s afdekken.

Als zzp’er loop je risico’s. Deze kun je afdekken door verzekeringen af te sluiten. Hieronder vind je de belangrijkste risico’s op een rij:

  • Arbeidsongeschiktheid
  • Bedrijfsaansprakelijkheid
  • Beroepsaansprakelijkheid
  • Rechtsbijstand
  • Pensioen

Stap 5: je rechtsvorm kiezen.

Als je een eigen bedrijf start, dan moet je daar een rechtsvorm voor kiezen. De meeste zzp’ers starten met een eenmanszaak. En soms met een besloten vennootschap (bv). Zzp is geen rechtsvorm, dus je kan je ook niet als zzp’er inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Welke rechtsvorm je kiest heeft fiscale gevolgen, en gevolgen voor je aansprakelijkheid als er iets gebeurt. Kijk dus eerst goed welke rechtsvorm bij jou past.

Stap 6: inschrijven bij de KvK.

Voordat je echt aan de slag kunt, schrijf je je in bij de KvK. Denk dan ook goed na over hoe je je bedrijf omschrijft. Daar staat in wat voor werk je doet als zzp’er. Met de omschrijving wordt er een passende SBI-code bepaald. Deze code wordt gebruikt door overheidsinstanties, brancheorganisaties, pensioenfondsen, banken en verzekeringsmaatschappijen. Ga je iets anders (erbij) doen? Dan moet je dit bij de KVK melden. Zij passen dan de SBI-code aan. Of voegen een activiteit en een nieuwe code toe. Als zzp’er kan je meerdere activiteiten binnen je bedrijf doen.

Om je in te schrijven heb je een geldig legitimatiebewijs nodig. Soms krijg je ook een btw-nummer mee. Dat is afhankelijk van de rechtsvorm. Je moet ook geld betalen om je in te schrijven. Dat hoeft maar 1 keer.

Stap 7: je administratie opzetten.

Het is volgens de wet verplicht om een goede administratie bij te houden en te bewaren. Alle basisgegevens die je vastlegt moet je 7 jaar bewaren. In je administratie moet te zien zijn hoeveel btw je aan de Belastingdienst hebt betaald. Hiervoor moet je je facturen bijhouden, net als je uitgaven en inkomsten en het privégebruik van goederen en diensten. Je kan je administratie door iemand anders laten doen, maar je kan het ook zelf doen. Facturatie naar klanten kan je bijvoorbeeld doen met een makkelijk boekhoudpakket als Moneybird. Of vraag je boekhouder naar goede apps en programma’s.

Artikel delen
Beeld: Shutterstock