Productiviteit

Leidinggeven anno nu: hoe je je team op afstand aanstuurt

Inmiddels zijn we flink wat maanden verder sinds de uitbraak van de COVID-19 pandemie - en zijn we gewend geraakt aan het werken op afstand. Leidinggeven heeft hiermee, voor jou als manager of leidinggevende, een nieuwe dimensie gekregen. Hoe stuur je je medewerkers op afstand aan? Welke faciliteiten zijn essentieel voor je medewerkers om thuis goed te kunnen werken? En hoe ziet de toekomst van het nieuwe werken eruit? In dit artikel bieden we je tips en houvast. Lees snel verder.
Clock 5 min

Door het thuiswerken sta je in deze tijd als manager of leidinggevende voor hete vuren. Exploderende WhatsApp groepen, ellenlange e-mails en eindeloze meetings in Teams, dit is nu de dagelijkse werkelijkheid. Hoe toon je effectief leiderschap en leid je deze nieuwe realiteit in goede banen?

Leidinggeven door je team scherp te houden

Effectief leiderschap anno nu kan betekenen dat je sneller beslissingen moet nemen, beter moet luisteren naar je collega’s en moet leren om flexibel te zijn in deze nieuwe situatie. Je vertrouwt natuurlijk blindelings op je collega’s, maar door de afstand kun je soms het overzicht verliezen. Effectief leiderschap is niet alleen controle hebben over bepaalde situaties, maar ook je collega’s het gevoel geven dat ze bij je terecht kunnen. Werken op afstand kan letterlijk zorgen voor afstand tussen collega’s. Langdurig thuiswerken kan die stip op de horizon doen vervagen. Door regelmatig feedback en doelstellingen te delen, houd je het team scherp. Maar hoe ben je, ook op afstand, met goed leiderschap de baas? We hebben 4 manieren op een rij gezet hoe je dit het beste kunt doen.

Zo houd je je medewerker gefocust tijdens het thuiswerken

Thuiswerken kan fijn zijn, maar soms is het ook best onhandig. Bijvoorbeeld als je snel afgeleid bent. De definitie van productiviteit maakt door de komst van corona en het moeten thuiswerken een verandering door. De één kan prima de hele dag gefocust werken, terwijl de ander afgeleid wordt door een volle gootsteen met vuile vaat, luidruchtige buren of een oncomfortabele werkplek. Als leidinggevende kan het lastig zijn om grip te houden op je medewerkers. Om uitstelgedrag bij je medewerkers te voorkomen, serveert Business Blog je zes tips die je helpen om hen beter te managen op het gebied van thuiswerken.

Leidinggeven aan een klantenservice team op afstand

Je gehele team werkt op afstand. Dus ook je klantenservice. Zij hebben het nu waarschijnlijk drukker dan ooit. In deze onzekere tijd is je klantenservice een ​​waardevol hulpmiddel om het vertrouwen van de klant in je bedrijf te behouden. Je klanten moeten weten dat ze op je kunnen vertrouwen. Het leidinggeven aan een klantenservice team op afstand kan een uitdaging zijn, maar het is een belangrijk onderdeel van het behouden van het vertrouwen en de loyaliteit van je klanten. Juist nu in deze onzekere tijd. Met de juiste strategieën en hulpmiddelen bouw je een productief en effectief klantenservice team op. Waarbij je klantenservicemedewerkers hun beste beentje voorzetten om geweldige klantervaringen te creëren. Met deze 5 tips laat je je klantenservice team optimaal presteren.

Thuiswerken wordt eenvoudiger met deze apps

Ondanks dat de kids weer naar school of de kinderopvang zijn, kan thuiswerken voor velen nog een flinke uitdaging zijn. Speciaal voor hen hebben we een aantal handige apps op een rijtje gezet om het thuiswerken wat te verlichten.

Wil je digitaal brainstormen? Met Miro kan dat. Miro is een digitaal whiteboardplatform waar iedereen samen op kan werken, van brainstormen met digitale plaknotities tot het plannen en beheren van agile workflows. Het is zelfs mogelijk om eenvoudig handgeschreven Post-its te digitaliseren en toe te voegen aan het online whiteboard. Met een whiteboard op zak blijft de creatieve flow in stand, waar je ook bent: op kantoor of tijdens het thuis werken. Bekijk ook de 9 andere apps waarmee jij en je team de thuiswerkdagen goed door kunnen komen.

Waan je weer even op kantoor met de flauwste kantoorhumor

Even tafelvoetballen met je collega’s, bijpraten bij de koffiecorner of het dagelijkse wandelingetje tijdens de lunch beginnen we hier wel een beetje te missen. Zélfs die flauwe kantoorhumor van die nóg flauwere collega: quarantaine maakt rauwe bonen zoet. De memes vliegen je om de oren in deze tijd. Grappige afbeeldingen van herkenbare situaties worden frequent met elkaar gedeeld. Dit schept een bepaalde verbondenheid. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Door deze ‘ellende’ samen te beleven, lijken we de coronacrisis meer te kunnen verdragen. Goed leidinggeven is dus ook gehoor geven aan dat geluid. Want gedeelde smart is halve smart, toch? Humor verbindt, of dat nu in real life is, of digitaal. We hebben het web voor je afgestruind om je de flauwste kantoorhumor voor te kunnen schotelen.

Vergaderen in virtual reality

Vergaderen op afstand is in deze tijd niet meer weg te denken. Moderne vergaderapps, zoals Microsoft Teams, Google Hangouts of Zoom zijn ideaal voor kleine vergaderingen, maar brengen ook de nodige frustraties met zich mee. Helaas moeten we nog even wachten totdat we weer kunnen vergaderen in een échte vergaderruimte. Maar meeten in VR komt heel dichtbij de werkelijkheid. Met Spatial is een VR meeting binnen handbereik. Spatial stelt je in staat om vanuit je eigen huiskamer of kantoor samen te werken met je collega’s in dezelfde virtuele ruimte. In verband met Covid-19 biedt Spatial haar platform momenteel gratis aan. Je kunt dan ook binnen no-time je eigen VR meeting opzetten, zonder dat je ervoor hoeft te betalen.

Zo blijf je verbonden met je klanten

De overheid heeft ons gevraagd zo min mogelijk naar kantoor te komen. Hoe blijf je dan bereikbaar, zonder dat je klanten daar last van ondervinden. De coronacrisis daagde veel ondernemers uit om binnen no-time een goed werkende telefooncentrale op te zetten.
Novuss Telecom & ICT lukte het om Cornelissen Installatietechniek binnen 6 dagen thuiswerk-proof te krijgen. Binnen zes dagen rolde zij hun ‘Novuss Mobiel & Vast integratie powered bij T-Inside’ voor het installatiebedrijf uit. Met vast en mobiel integratie verplaats je je telefooncentrale naar de cloud, bellen de vaste toestellen over VoIP (Voice over IP) en de mobiele toestellen met het vaste nummer over het netwerk van Odido. Lees verder hoe het Novuss lukte om Cornelissen Installatietechniek binnen 6 dagen thuiswerk-proof te krijgen.

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt ook dat op afstand werken ons best bevalt. Van de thuiswerkers zegt 61% dat thuiswerken hen makkelijk afgaat. Meer dan een kwart verwacht ook na de coronacrisis vaker te gaan thuiswerken of vanaf een andere locatie.

Het kantoor vaarwel zeggen?

Voor de coronacrisis werd er al locatieonafhankelijk gewerkt: een dag bij de klant, een dag op het hoofdkantoor en de overige dagen gewoon op kantoor. Ook gingen steeds meer medewerkers een dagje thuis werken. En toen moesten we opeens in maart allemaal vanuit huis gaan werken. Hoe beïnvloedt dat de toekomst van het kantoor: hoe gaat het kantoor er uitzien en wat voor rol krijgt het? We blikten vooruit op het nieuwe werken, waarin er meer thuisgewerkt gaat worden en waarbij het kantoor waarin je nu werkt, misschien wel overbodig wordt.

Facebook Shops helpt MKB-bedrijven met online verkopen

Veel kleine ondernemers zijn hard getroffen door de coronacrisis. Zeker in deze tijd, waar veel bedrijven hun fysieke winkels noodgedwongen moeten sluiten, is online verkoop dan een oplossing. Facebook maakt het mogelijk om te verkopen via social media met Facebook Shops. Deze nieuwe functionaliteit maakt het voor bedrijven mogelijk om gratis een online winkelomgeving toe te voegen aan hun bedrijfsprofiel. Aanvankelijk is de shop-functie geïntegreerd in Facebook en Instagram, maar het idee is om in de toekomst uit te breiden naar WhatsApp en Messenger. Lees verder waarom deze tool voor jou als ondernemer een mogelijk belangrijke nieuwe retailoplossing is.

Kom beter uit een crisis

Iedereen gaat verschillend met een crisis om. Een recessie komt namelijk in vele vormen en altijd onverwachts. De coronacrisis duurt nu al enige maanden en we weten niet hoe de toekomst eruit gaat zien. Goed leidinggeven vergt slim nadenken over een toekomstbestendige strategie, maar hoe begin je? Diverse adviseurs op het gebied van onder andere organisatiekunde, marketing, leiderschap en innovatie bundelden hun adviezen in de strijd tegen de coronacrisis. ‘Never waste a good crisis’ zit vol tips en inspiratie en geeft direct een belangrijk advies: als je getroffen wordt, kom dan zo snel mogelijk in actie. De tien waardevolle wetten beschrijven hoe je een crisis kunt overleven, en hoe je voorkomt dat je nog een keer wordt getroffen. Wij lichtten vier wetten voor je uit.

Op afstand werken is samenwerken

Het nieuwe werken draait om samenwerken. Met de juiste mindset en een effectieve manier van leidinggeven zijn jij en je team klaar voor het nieuwe werken op afstand. Wil je meer weten over effectief leidinggeven anno nu? Download dan ons gratis e-book Effectief leidinggeven aan thuiswerkers. Onderaan dit artikel vind je hier meer informatie over.

Beeld: Shutterstock