Verandering gaat sneller dan ooit, vooral door technische ontwikkelingen. Een nieuwe markt zoals voice-technologie zal zich in 3 jaar uitbreiden naar 1,5 miljoen huishoudens. Hoe blijf je bij met al die digitale transformatie? We vroegen het spreker, verandermanager en ondernemer Maarten Lens-FitzGerald. Hij sprak op evenementen van het World Economic Forum, TED tot het Mobile World Congress. Grote bedrijven huren hem in om als verandermanager teams door innovatieprojecten te leiden.
Uitdagingen.
Welke uitdagingen komen op ons af? Lens-FitzGerald haalt het boek Scaling Edges van de Amerikaanse managementconsultant John Hagel aan. ‘Vroeger leefden we in een wereld van schaalbare efficiëntie, oftewel slim groeien: systemen waarin steeds meer producten voor steeds minder geld werden geproduceerd. Nu staat het product niet meer centraal, maar de mens. Van je medewerkers tot je klanten: ze willen erkenning voor wie ze zijn.’
Dat betekent volgens Lens-FitzGerald dat medewerkers steeds vaker met de hulp van technologie hun doelstellingen willen invullen. ‘Dat ze bijvoorbeeld een middag vrij kunnen nemen met mooi weer en een weekend doorwerken als ze in de flow zitten. Google gaat bijvoorbeeld uit van doelen en sleutelresultaten. Het maakt ze niet uit hoe personeel hun opdrachten uitvoert. De medewerker is verantwoordelijk voor de invulling.’
De wereld van versnellende verandering.
Verandering gaat sneller dan ooit, vooral door de technologische ontwikkeling, zegt Lens-FitzGerald. ‘Nieuwe markten schieten als paddenstoelen uit de grond. 3 jaar geleden bestond de markt voor voice-technologie nog niet. Nu hebben 1,5 miljoen Nederlandse gezinnen een slimme speaker in huis.’
Technologie versnelt niet alleen zaken als communicatie en betalingen, maar ook de toegang tot informatie. Lens-FitzGerald noemt dat de democratisering van technologie. ‘Dat maakt innovatie makkelijker dan ooit. Jij en ik kunnen in zo een webshop opzetten of een nieuwsbrief aanmaken. Je hoeft geen duur IT-bureau meer in te huren om vernieuwingen uit te rollen.’
5G
Het effect van ontwikkelingen als de komst van 5G, de nieuwe generatie mobiele netwerken, kunnen we eigenlijk nog niet bevatten, zo zegt Lens-FitzGerald. ‘Nu duurt het nog 40 seconden voordat mijn telefoon of sporthorloge is geüpdatet. Straks is alles altijd up-to-date. Zelfrijdende auto’s zullen haast zonder vertraging informatie over het verkeer kunnen ontvangen, analyseren en erop reageren. Dat geeft gigantisch veel kansen.’
Het Internet of Things, waarbij apparaten met het internet communiceren, wordt vanzelfsprekend. ‘Vroeger was er internet op 1 plek: de pc. Nu kunnen we met onze laptop of mobiel het internet meenemen. Alles is zowat verbonden met het internet. Met voice-technologie kan je apparaten als je verlichting, tv, keuken, auto met je stem bedienen. Internet of Things wordt, net als het internet, zo vanzelfsprekend dat kinderen niet zullen weten dat het bestaat.’
Ga uit van verandering.
Hoe ga je om met de ontwikkelingen en uitdagingen van digitale transformatie? Hoe zorg je dat je bedrijf over 5 tot 10 jaar nog relevant is? Hoe beter je inspeelt op verandering, hoe succesvoller je bedrijf zal zijn, volgens Lens-Fitzgerald. ‘De adaptieve organisatie is de toekomst. Ga uit van verandering en zorg dat je erop inspeelt. De houding van je personeel en van jezelf moet je aanpassen. De visionaire leider die de koers voor de komende 5 jaar uitzet, is verleden tijd. Erken dat je niet alles weet en wees daar open over.’
Innovatie binnen je organisatie.
Maar hoe introduceer je een innovatie succesvol in je organisatie? Als verandermanager bij grote opdrachtgevers als KLM weet Lens-FitzGerald alles van de weerstand waarop innovaties kunnen stuiten. Grootste drempel: het meekrijgen van je personeel. ‘Waar die weerstand vandaan komt? Het komt erop neer dat je medewerkers erkend willen worden. Het introduceren van nieuwe systemen kan bijvoorbeeld voor weerstand zorgen bij je ICT-beheerder: die ziet een mogelijke dreiging en wil zijn systeem houden. We werken al jaren met potlood. Wie ben jij om nieuwe mobiele applicaties in te voeren?’ Lens-FitzGerald raadt dan ook aan om vooral niet de techniek te laten bepalen, maar de business case. ‘Kijk eerst wat je mensen of klanten nodig hebben. Zoek daar de techniek bij. Technologie inspireert. De business case bewijst.’