Er zijn meer ondernemers dan ooit in Nederland. En dat is goed nieuws voor onze economie. Ondernemers zijn namelijk aanpakkers. Niet van 9 tot 5 op kantoor zitten omdat dat nu moet van de baas, maar gewoon zorgen dat het werk goed gedaan wordt.
Een ondernemer is iemand die zelf zaken oplost, die actief nieuwe kennis en ervaring toevoegt en flexibel is. Daarnaast zien ondernemers vaak kansen, oplossingen en nieuwe uitdagingen. Deze wil om te vernieuwen is erg belangrijk in het bedrijfsleven. Ondernemers moeten echte alleskunners zijn. Techniek, HR, wetgeving, alles komt op hun pad. En ze moeten steeds bijblijven. Want wie stilstaat, wordt al snel ingehaald door de concurrentie.
Maar hoe zorg je ervoor dat je vaste personeel ook gemotiveerd blijft? En zorg je ervoor dat zij met dezelfde energie grote successen behalen? We vragen het aan Léon Toet.
1. De juiste mensen kiezen.
‘Het begint allemaal bij de selectie van je team,’ zegt Léon. ‘Misschien een open deur, maar hier ligt wel de basis van de organisatie die je wil neerzetten. Natuurlijk kijken we bij het kiezen van nieuwe mensen of iemand in het bestaande team past. Daarvoor kan je verschillende HR-manieren gebruiken, zoals de STAR-methode waarbij je mensen indeelt op de manier hoe ze problemen oplossen. Dat is handig, omdat je zo ervoor zorgt dat je niet met allemaal dezelfde types op 1 afdeling komt te zitten. Verschil in het soort personen zorgt altijd voor een beter eindresultaat.’
Maar onder aan de streep is er volgens Toet maar 1 ding wat echt belangrijk is tijdens een sollicitatiegesprek. ‘Passie. Dat heb je of dat heb je niet. Je kan niet doen alsof. Als jij iemand op gesprek krijgt die direct enthousiast is over je bedrijf of product en kansen ziet, dan komt het met de rest ook wel goed. Vaardigheden kan je iemand leren, passie niet. Anders gezegd: willen is belangrijker dan kunnen.’
2. Organiseer op zelfsturing.
Wil je dat iedereen in je bedrijf denkt als een ondernemer? Dan moet je mensen ook zelf de vrijheid geven om beslissingen te nemen. Volgens Léon is je werknemers keuzes laten maken 1 van de belangrijkste voorwaarden om een ondernemend bedrijf te leiden. ‘Belandt een probleem of vraag op mijn bureau, dan ben ik altijd benieuwd of de manager van deze afdeling niet genoeg beslissingen mocht maken. En zo ja, waarom?’
‘De vorm van je bedrijf moet ondernemen stimuleren. Daarmee bedoel ik dat je mensen de kans moet geven om van iets een succes te maken. Onze accountmanagers en zijn eigenlijk helemaal vrij om problemen op te lossen. Dat zorgt voor blije mensen, maar ook voor blije medewerkers en managers. Als iedereen zelf kan werken, kan het bedrijf het beste presteren.’
‘Belangrijk is natuurlijk wel dat de gereedschappen voor medewerkers simpel en makkelijk te gebruiken zijn. Dit blijft de taak van het management. Luisteren naar je medewerkers blijft belangrijk.’
3. Leg een visie neer.
Elke organisatie moet betekenis hebben, zegt Léon. ‘Een bestaansreden. Ook bij een groot bedrijf dat telecomdiensten levert, zoals wij. Anders zou je als medewerker soms kunnen denken, hoe verschillen wij nou van alle anderen?’
Volgens Léon is het belangrijk dat je deze visie duidelijk vertelt en ook regelmatig met je team deelt. ‘De belangrijkste vraag is: wanneer vinden we dat we succesvol zijn? In ons geval is dat als we de beste verbindingspartner voor het Nederlandse bedrijfsleven zijn. Dat betekent perfecte klantvriendelijkheid. Zorgen dat bedrijven geen vragen of problemen hebben. Het voorstellen van de beste partners om een complete oplossing te geven bij moeilijke vraagstukken. Nuttig, nieuw en klaar voor de toekomst zijn. Hulp bieden. Het beste netwerk.’
‘Dit alles samen is hoe we binnen het bedrijf werken. Als deze kleinere doelen ook voor je medewerkers duidelijk zijn, kunnen ook zij ook beter werken. Zo heeft iedereen een rol in het krijgen van successen.’