Het ontgrendelen van je simkaart is vaak het eerste wat je doet bij het opstarten van je telefoon. Of je nu een iPhone of Android gebruikt, we vertellen je hoe je simkaart ontgrendelen werkt. En wat je moet doen als hij geblokkeerd is.
Je ontgrendelt je simkaart door je pincode in te toetsen. Die sturen we mee met je simkaart. Je kan later je pincode veranderen. Goed om te doen. Want een standaard pincode voor je telefoon is vaak 0000, en dat is makkelijk te raden. Heb je je pincode veranderd maar ben je de pincode van je telefoon vergeten? Lees hier wat je moet doen.
Bij het opstarten van je iPhone is je sim vergrendeld. Je kan dan meteen je pincode invoeren om je simkaart te ontgrendelen. Doe je dat niet? Dan blijft je simkaart vergrendeld. Je kan daarna alsnog de pincode invoeren.
Zo ontgrendel je de simkaart op een al opgestarte iPhone:
Ook op je Samsung telefoon en andere Android telefoons kan je meteen na het opstarten je simkaart ontgrendelen. Doe je dat niet? Dan kan je achteraf de simkaart ontgrendelen op je Android telefoon. Zo doe je dat:
Goed om te weten: er zijn veel Android versies. Misschien werkt het op je telefoon iets anders.
Met een e-sim krijg je een digitale simkaart. Dat is een simkaart die je rechtstreeks op je telefoon downloadt. Op steeds meer smartphones kan dit. Handig als je 2 abonnementen en 1 telefoon hebt.
Heb je je simkaart te vaak proberen te ontgrendelen? Dan wordt je kaart geblokkeerd. Dat gebeurt na 3 keer een verkeerde pincode invoeren. Om je simkaart nu te ontgrendelen heb je je pukcode nodig. Deze 8-cijferige code vind je in Mijn Odido. Daarmee kan je je simkaart deblokkeren en weer gebruiken.
Ben je je telefoon kwijt of ben je bang dat hij gestolen is? Dan is het slim je simkaart te blokkeren. Zo voorkom je dat iemand anders deze op jouw kosten kan gebruiken. Je kan in Mijn Odido je simkaart blokkeren. Bellen kan ook, naar 06 2400 1200. Lees ook hoe je je simkaart vervangt, mocht je een nieuwe willen.