Sportmerken grijpen de Olympische Spelen aan om hun meest innovatieve ontwerpen aan het grote publiek te laten zien. Het strakste materiaal, de beste aerodynamica en het mooiste design. Onder hen natuurlijk ook Nike, dat twee jaar geleden is begonnen aan het ontwerp van een reeks brillen voor atleten.
Bij het ontwerp van de brillen benaderde Nike zijn project niet als een bril. Dat zou namelijk te beperkend werken. Door het apparaat te definiëren als een bril, kom je al snel uit bij een accessoire die op je neus zit en twee frames bevat. Daar stapte het bedrijf dus vanaf. In samenwerking met Zeiss maakten een team onderzoekers en ontwerpersde bril en testte hem bij atleten.
Volgens SolidSmack is de bril zo gemaakt dat de lens en het frame in elkaar overgaan. De bril en lens zijn dus in feite één onderdeel. Daarvoor moesten ze een compleet nieuwe aanpak bij zowel ontwerp als uitvoeren gebruiken, om alles tot op de nanometer precies goed te krijgen. Dat alles kost dan ook wat: het prijskaartje van de bril is 1200 dollar; meer dan 1000 euro.