Wij zijn trots dat we één van de grootste telecomproviders van Nederland zijn. Elke dag brengen we weer miljoenen mensen met elkaar in verbinding. Daar horen ook grote verantwoordelijkheden bij. Verantwoordelijkheden die wij omarmen met ons Connect to Change-plan. We praten je graag bij over wat het is en hoe we ons inzetten voor onze sociale doelen.
Connect to Change is ons plan waar al ons werk op het gebied van sociale en duurzaamheidsactiviteiten samenkomt. Op die manier dragen we bij aan een samenleving die niet alleen leefbaarder is, maar ook inclusiever voor iedereen. “Als challenger hebben we het verschil gemaakt in de telecomsector. Met diezelfde mentaliteit zetten we ons in voor de maatschappij. Dat zien we als onze plicht”, vertelt Søren Abildgaard, CEO bij Odido Nederland.
“Onze rol in de Nederlandse samenleving is cruciaal, dat heeft de pandemie nog meer benadrukt. De passie van Team Magenta zetten we met trots in om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Ook de directieleden, die als ambassadeur verbonden zijn aan een of meerdere programma’s binnen Connect to Change. Samen gaan we ervoor zorgen dat iedereen verbonden is. En we stoppen niet tot we dat bereikt hebben.”
Onder ons Connect to Change-plan komen verschillende activiteiten samen. Hieronder lees je welke dat zijn én wat we daar afgelopen jaar voor gedaan hebben.
We doen elke dag weer ons best om zo milieuvriendelijk en circulair mogelijk te werken. Zo gebruiken we al jaren 100% groene stroom. Ook is het onze ambitie om volledig circulair te zijn. Dit betekent dat we ons best doen alle hardware en apparatuur van onze medewerkers én klanten te recyclen.
Een paar resultaten die we graag met je delen:
Met ons netwerk verbinden we elke dag weer miljoenen Nederlanders met elkaar. Wist je dat we de technologie achter ons netwerk voor meer dan dat inzetten? Zo werken we samen met sociale ondernemers en faciliteren we innovaties op het gebied van zorg, onderwijs en slimme steden.
In 2020 startten we een pilot met Virtual Reality-pionier HorusVR. Zij zetten zich samen met kennisinstellingen en zorgaanbieders in voor innovaties in zorg en onderwijs. Een mooi voorbeeld: VRiendje. Dit brengt mensen op afstand in contact met de buitenwereld. De initiatiefnemers onderzoeken met VRiendje onder andere hoe het bij kan dragen aan een sneller herstel van kinderen die lang in het ziekenhuis verblijven. Ook het verminderen van eenzaamheid onder ouderen wordt onderzocht. Wij helpen met de technische ondersteuning hiervoor en richten ons daarbij vooral op het slimmer en robuuster maken van VRiendje.
Steeds meer mensen zijn online, maar tegelijkertijd zijn er in Nederland 2,5 miljoen mensen die achterblijven. Ze hebben geen toegang tot internet of hebben moeite met het gebruik van digitale apparaten. Wij vinden dat iedereen toegang verdient tot de voordelen van de digitale wereld. Daarom streven we ernaar onze technologie en digitale middelen in te zetten voor een samenleving die digitaal inclusiever is.
Tijdens de eerste lockdown schoten we te hulp zodat mensen met elkaar in contact konden blijven. We zagen dat vooral onderwijs- en zorginstellingen deze hulp konden gebruiken. Daarom doneerden we 25 duizend simkaarten met 50GB data aan organisaties in deze twee sectoren. Zo konden bijvoorbeeld kinderen zonder internettoegang thuis toch hun lessen online volgen.
Wij doen er alles aan om een diverse en inclusieve werkgever te zijn. Iedereen is gelijk en we geloven dat verschillende achtergronden en standpunten ons als bedrijf alleen maar sterker maken. Daarom vinden we het vanzelfsprekend dat iedereen bij ons zichzelf kan zijn en dezelfde kansen krijgt.
Dit deden we het afgelopen jaar op het gebied van diversiteit & inclusie:
Ook in 2021 blijven we ons vol inzetten voor ons Connect to Change-programma. Wil je op de hoogte blijven? Ga naar onze Connect to Change-pagina voor de laatste ontwikkelingen of lees hier het complete rapport. We stoppen pas als iedereen verbonden is.