Samen uit eten en daarna de rekening delen? Dat kan makkelijk met een betaalverzoek. Tikkie is een bekend voorbeeld, maar zeker niet de enige manier om dit te doen. Hoe werkt het en is het veilig?
Met een betaalverzoek vraag je geld aan iemand anders. Handig nu we minder vaak contant geld op zak hebben. Een betaalverzoek is gratis en er gaat geen geld naar de bank of een tussenpersoon. Vaak staat het geld direct op je rekening.
Kleine bedrijven kunnen ook een betaalverzoek sturen. Je ziet dit bijvoorbeeld op de markt. In plaats van te pinnen, kan de verkoper je een betaalverzoek sturen. De verkoper hoeft daardoor geen apart pinapparaat aan te schaffen.
Je kunt op allerlei manieren een betaalverzoek doen:
Via Marktplaats kun je makkelijk een betaalverzoek sturen naar de koper. Dit kan ook via de app op je iPhone of Android telefoon, van bijvoorbeeld Samsung. Dit is een stuk veiliger dan wanneer je je bankgegevens deelt. Ook zijn er in het verleden vaak onveilige Tikkie links verstuurd. Door op het platform voor het betaalverzoek te kiezen, ben je er zeker van dat je veilig betaalt of geld ontvangt.
Twijfel je of je product na betaling wel aankomt? Met de extra optie Kopersbescherming word je geld pas aan de verkoper vrijgegeven wanneer jij het product ontvangt. Zo weet je zeker dat niemand je belazert. Als koper betaal je dan wel een kleine vergoeding aan Marktplaats.
Als verkoper stuur je zo een betaalverzoek via Markplaats:
Als je koper kun je ook een betaalverzoek via Marktplaats doen:
Via ING, Rabobank en Bunq kun je een betaalverzoek versturen. Vul in hoeveel geld je terugvraagt en verstuur het verzoek. Per bank heb je verschillende mogelijkheden. Zo kun je bij Bunq handig een foto van de rekening meesturen. En bij de Rabobank app kun je een totaalbedrag invullen en die automatisch laten delen. Handig na een avondje drinken met vrienden.
Ja, een betaalverzoek is veilig om te versturen en om mee te betalen. Let op bij het ontvangen van een betaalverzoek. Van wie komt het betaalverzoek en klopt het bedrag? Check ook de url van het betaalverzoek en of deze klopt. Neem bij twijfel altijd even contact met de versturende partij. Liever een extra belletje dan dat je opeens veel geld kwijt bent.